Wednesday, November 22, 2006

like.no.other

Jag vet inte hur det ligger till. Men lite roligt är det. Häng med nu:

Året är 1996. Platsen är San Fransisco. I ett inslag i Late Show with David Letterman kastar man ut föremål – bollar, meloner med mera - nedför de branta gatorna. Det gillar David. Så klart. Här kan ni se klippet.

Flera år senare, 2003 ungefär, släpper den svenska elektronika-duon The Knife en sagolik låt med namnet Heartbeats. En musikvideo till låten görs där barn åker skateboard nedför en sluttande gata (var det är vet jag inte). Även färggranna bollar, typ såna som man hittar i ett bollhav på McDonald’s, dyker då och då upp i videon. Kolla in musikvideon här.

Okej, likheterna är näst intill minimala än så länge. Men det kommer.

I juli 2005 bestämmer sig den danske regissören Nicolai Fuglsig för att släppa ut 250 000 färggranna studsbollar nedför några gator. Platsen är San Fransisco och mannen är inte galen. Han har bara bestämt sig för att göra en av världens coolaste reklamfilmer. Uppdragsgivaren är Sony och produkteserien som ska marknadsföras är deras nya tv, Bravia, som tydligen ska ha riktigt bra färgdynamik (vilket symboliseras med hjälp av 250 000 trevliga studsbollar). Klicka här för att se den fantastiska reklamfilmen.

1) Letterman-inspirerad? Ja. Fast något snyggare.

2) The Knife-inspirerad? Ja. I alla fall i det avseendet att låten som hörs i reklamfilmen är deras Heartbeats, fast i en annan tappning; José Gonzalez har i sin version klätt av elektronikaklassikern och gett den en ny, minst lika fin, utstyrsel. Perfekt stylad för reklamen.

Det lustiga är att själva musikvideon till originallåten påminner, om man använder sin fantasi lite grann, om Sonys reklamfilm där samma låt är med (fast i en annan tolkning då). Både musik och bild som gemensam nämnare, alltså.

Ähum, jag svamlar. Är trött.

Jag avslutar den här luddiga konspirationsteorin med reklamen för gratisfestivalen (som jag skrev om tidigare) Popaganda – årgång 2006. På ett ironiskt sätt och med extremt stram reklambudget, lyckas man göra det bästa av situationen. Här kan ni se deras tolkning av Sonys reklam. Även låten är misstänkt lik ;)

Och för er som läst ända hit: Klicka här för att se den nya reklamfilmen för Sony Bravia. Betydligt sämre dock.

Dagens låt: José Gonzalez - Heartbeats

0 Comments:

Post a Comment

<< Home