Saturday, March 03, 2007

Nej, jag är ingen religionsmotståndare. Tvärtom så kallar jag mig troende.

Kikade nyss på dokumentären Halleluja-bröllopSvt.

Tjejens inställning till förhållanden var minst sagt skrämmande. Vadå det går inte att två i ett förhållande tar beslut?! När man kväver sin vilja att ifrågasätta saker och ting, att tänka och ta beslut själv, till ett minimum är det snordjupa farleder man glider fram på.

Det är livsfarligt när människor blir robotar som bara sväljer allt utan minsta eftertanke. Jag har tyvärr själv varit där och snuddat lite grann. Men med erfarenheter kommer insikter, och såhär i efterhand ångrar jag ingenting. Jag har blivit en mer kritisk person. Det är jag så sjukt tacksam för (jag jobbar dock på att vara ännu mer kritisk i vissa sammanhang).

Den här tjejen då (och även killen för den delen). Hon framstod som rena rama Star Wars-karaktären tack vare sina "det är mannen i ett förhållande som bestämmer, och det är ju skönt", "om Gud vill så kommer det ske". Hallå! Ryck tag i dig själv och bestäm över ditt liv utifrån din vilja.

Farligt, farligt. Vi är människor som måste tänka, ifrågasätta, analysera och inte bara köpa allt naivt som små barn. Om inte, blir vi lätt utnyttjade. Vilket gör mig spyfärdig.

Angående tro: Fokus läggs så ofta, så ofta på fel saker. Grundtanken - det mest centrala - i många religioner är något fantastiskt vackert. Det tror jag de flesta håller med om. Men vi människor har en förmåga att glömma allt det vackra och i stället tjafsa om sådant som egentligen inte betyder ett skit. Inte ett förbannat skit.

Jag blir så trött när jag tänker på det.

Och nu har visst ännu en intressant dokumentär börjat på Svt. Jesus Camp tror jag den heter. Var visst Oscarnominerad.

Amen.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är sjukt vad mycket ont religionen gjort med människan. En fråga, är det mycket bibelmänniskor i jönköping? Jag funderar på att flytta dit och plugga...

04 March, 2007 13:10  
Anonymous Anonymous said...

alltså. att plugga i en stad är en helt annan grej än att bo och jobba. om du börjar plugga här kommer du leva i en högskolebubbla med studenter från andra städer i sverige, vilket gör titeln "sveriges jerusalem" något skev. men å andra sidan märker man av den religiösa biten på andra plan. t ex att staden DÖR på söndagar (matbutiker, kiosker, fik - ja, mycket stänger ner helt enkelt och alla människor gömmer sig i kyrkor eller hem).

men som sagt: att plugga här är en helt annan sak eftersom du mest hänger med andra studenter. vad ska du börja plugga?

04 March, 2007 16:16  
Anonymous Anonymous said...

Hmm... tänkte plugga till sjuksköterska. Har bott i Stockholm i två år men har flyttat hem igen av olika anledningar, och jönköping är väl närmaste orten att plugga på isånafall. Frågan är ju då, är det en bra studentstad? Om man bortser från döda söndagar? =)

04 March, 2007 21:01  
Anonymous Anonymous said...

det är en helt okej studentstad; lagom stor, centralt campus och rätt fina områden med vättern i spetsen. utelivet är rätt kasst enligt mig, men smaken är väl som baken i den frågan.

något som är roligt med stan är den expansiva biten; jönköping växer så det knakar med utbyggnader lite varstans. så det är ett trevligt plus. sen finns det bra möjligheter för att starta eget under skoltiden, om man nu har såna planer.

vädret har jag dock svårt för. det är mest blåst och mulet. men när det är fint är det väldigt schyst (med vättern och allt).

på det stora hela: helt okej! absolut värt en funderare.

trots söndagarna. :)

04 March, 2007 21:56  
Blogger Linda Bride said...

Bra sagt!

08 March, 2007 15:50  

Post a Comment

<< Home