Sunday, November 26, 2006

Den berömda julkänslan

Det är julmarknad. Hela centrum luktar glögg och pepparkakor. Men det är något som inte stämmer. Mörkret och alla människorna bidrar förvisso till en viss julkänsla, men annars är det torrt på den fronten. Jag tror det kan ha att göra med värmen; 12 plusgrader i slutet av november känns märkligt. I stället för snö är marken täckt av vattenpölar. Och det inger ju knappast en trevlig julkänsla. Mammas julfika hade också behövts för att bättra på den där känslan.

Men jag borde kanske börja på hemmaplan. Till nästa helg ska min julängel vara uppe. Glögg ska ha druckits ihop med pepparkakor och mögelost, och doftljus ska ha förbrukats med sällan skådad fart. Då kanske jag hittar lite mer utav den där eftertraktade julkänslan. För som det ser ut nu så är den utom räckhåll. I alla fall den där riktiga, äkta julkänslan. Så som man minns den från sin barndom...

Om ett par timmar tänkte jag åtminstone finna en annan typ av myskänsla. Då ser jag nämligen Andersson Wij och Ternheim på konserthuset.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det ska bli spännande att höra hur konserten var. Själv valde jag faktiskt att missa fantastiska Andersson Wij och Ternheim när de spelade här i Göteborg i fredags kväll. Hur många låtar och vilka spelade TAW? Jag ser fram emot mars, då han ger sig ut på soloturné.

26 November, 2006 22:47  
Blogger Petter said...

kommer att lägga upp en kort reflektion av konserten i morgon eller så.

tomas spelade fem låtar (om jag minns rätt). missade tyvärr den första men sen körde han "du skulle tagit det helt fel", "där får jag andas ut", "första snön är alltid vitast" och "vi är värda så mycket mer". oj, ska han? underbart! han är verkligen fantastisk.

26 November, 2006 23:16  
Anonymous Anonymous said...

Den 7 mars är det premiär på Rival i Stockholm. Sedan blir det Jönköping (9) och Göteborg (10). Sedan drar han norrut. Lär bli strålande.

27 November, 2006 16:34  

Post a Comment

<< Home