Saturday, November 25, 2006

Elton John som dunka-dunka?

Jag är i full takt med att beta av serien Musikministeriet eftersom jag missade nästan alla avsnitt när Svt tidigare i år sände programmet. Verkligen bra underhållning. I dag var rytm på tapeten. Och min förvirring kring ett musikaliskt begrepp uppdagades på nytt: Vad är dunka-dunka musik?

I början av sjuttiotalet utvecklade ljudteknikerna på Sveriges Radio ett nytt sätt att dela in världens all musik. En sorts genreindelningen helt enkelt; Fjutt, Mellanmök och Dunka dunka. Berndt Berndtson - en av dessa ljudtekniker - karaktäriserar i Musikministeriet de olika genrebegreppen enligt följande:

Fjutt: Symfoniorkester, kör, kammarmusik
Mellanmök: Dragspelskungar, Gnesta Kalle, publika breda program
Dunka dunka: Jazz och pop

Elton John, som används som ett exempel i programmet, kvalificeras då alltså som dunka-dunka. Om man nu går efter Berndt och hans kollegor som faktiskt myntade begreppet dunka-dunka. Men ska man göra det? En snabb koll i Norstedts Svenska Ordbok ger följande resultat:

dunka-dunka:
popmusik med tung, dunkande rytm.

Lite snävare, eller hur? För mig är Elton John allt annat än en dunka-dunkakreatör. E-type känns som ett mer självklart alternativ.

Men vad är då rätt? Vad är fel? Finns det ett rätt, och ett fel? Om vi hade frågat Fredrik Lindström hade svaret blivit annorlunda än om vi frågat Berndt. Tror jag.

För mig är i alla fall dunka-dunka mycket smalare än all jazz och pop.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home