Wednesday, November 15, 2006

Jag älskar er

För tre-fyra år sen inhandlade jag ett par skor på Ellos. Men det är också det enda jag köpt från postorderföretaget; deras kläder är vanligtvis ingenting jag suktar efter. Men - det där enda köpet ångrar jag än i dag. Grejen är att Ellos terroriserar mig. Och det har de gjort ända sen den dagen jag genomförde mitt köp. Nu har jag slutat att hålla räkningen. Men i alla fall flera gånger per månad skickar idioterna oemotståndliga erbjudanden till mig. "Vi saknar dig. Här får du 30% rabatt att använda vid nästa köp.". Typ. I dag kom ett till. Och visst, det är väl generöst och så. Men, jag som inte varit aktiv kund hos dem på säkert tre år blir bara förbannad. Det var ett engångsköp Malin! Förstår du inte det efter så här många utskick? Malin är Ellos "erbjudandeansvarig" (vilken titel). Det är hon som är avsändaren. Det är hon som avslutar alla breven med vänliga hälsningar. Tack ska du ha.

Brevet i dag var opersonligt. Verkligen. Resten har kanske varit lika opersonliga, vad vet jag, jag slutade läsa dem efter fem utskick. Men i dag tänkte jag ge dem en chans. Alla förtjänar en extra chans (i och för sig har nog Ellos utnyttjat alla sina). Jag var ju på bra humör – jag var.

"VIKTIGT MEDDELANDE TILL KUND: Petter Engelbertsson"


Hej på dig du. Trevligt att råkas. Skrik lite till. Och använd mitt efternamn, det känns familjärt.

"Vi ser att du ännu inte handlat från oss i höst och vi undrar vad det beror på? (…)"

I höst?! Vilket skämt. Och vad det beror på? Gissa. Ni förföljer mig!

30% får jag visst på nästa köp. Jippi.

Nej du, det blir inget mer Ellos för mig. Inte bara därför att jag ogillar – milt uttryckt – deras kollektioner. Risken att de blir ännu intensivare i sin hetsjakt efter icke engagerade kunder, om jag nu gör ett köp och sen tycker att det är bra så, är för stor. Mitt brevinkast kan komma att kvävas till döds, och det vill jag inte.

Alltså - ju fler brev ni sänder mig Malin, desto sämre associationer till ert varumärke får jag. En stensäker korrelation. Och det är ju inte bra. Ni kanske har hört talas om word-of-mouth?

(Det går över. Ellos-effekten är intensiv, men kortvarig.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home