En mycket elegant (exklusiv, alltså) sidenslips
Titta på annonsen till höger. Den drog till sig min uppmärksamhet när jag slentriansurfade på Manolo.se. På många sätt känns den extremt genomtänkt och väl utförd, men jag fastnade speciellt för adjektivet exklusiv. Varför finns det där? Och vad, mer exakt, betyder ordet? Vi tar en titt i Norstedts svenska ordbok.
Då har vi en definition kvar att analysera; "högklassig och mycket elegant". Hmm, det här är ju en beskrivning av delvis subjektiv art. Vi kan i alla fall börja med att bestämma slipsens kvalitet till… mindre bra (eller som bäst okej - och då är jag snäll). Det är det man får för 19 kronor, nämligen. Så "högklassig" vete sjutton. Däremot kan sidenslipsen, rent teoretiskt, klassas som "mycket elegant" (eftersom "elegant" till stor del är en subjektiv åsikt då det handlar om utseende). Ja, så måste det vara. Där har vi det! För man får ju inte ljuga i reklam.
Ibland är det bra att överanalysera.
Speciellt när man egentligen har kräkmycket tentaplugg.
- Tillgänglig endast för ett fåtal (utvalda)Okej, vi kan direkt välja bort "tillgänglig endast för ett fåtal (utvalda)" samt "ensam i sitt slag"; slipsen går att beställa hem till varje hushåll i hela Sverige (inte direkt ett fåtal alltså). Förvisso står det på själva kampanjsidan (som man kommer till efter att ha klickat på annonsen) att erbjudandet endast gäller för personer över 18 år, vilket betyder att den är exklusiv i den bemärkelsen att de yngre, tyvärr, inte kan beställa denna fabulösa sidenslips. Men det är inte exklusivt nog, tycker jag. Man måste exkludera en större grupp människor än så.
- Ensam i sitt slag
- Högklassig och mycket elegant.
Då har vi en definition kvar att analysera; "högklassig och mycket elegant". Hmm, det här är ju en beskrivning av delvis subjektiv art. Vi kan i alla fall börja med att bestämma slipsens kvalitet till… mindre bra (eller som bäst okej - och då är jag snäll). Det är det man får för 19 kronor, nämligen. Så "högklassig" vete sjutton. Däremot kan sidenslipsen, rent teoretiskt, klassas som "mycket elegant" (eftersom "elegant" till stor del är en subjektiv åsikt då det handlar om utseende). Ja, så måste det vara. Där har vi det! För man får ju inte ljuga i reklam.
Ibland är det bra att överanalysera.
Speciellt när man egentligen har kräkmycket tentaplugg.
Labels: reklam
0 Comments:
Post a Comment
<< Home