Sunday, December 03, 2006

Har ni kvar några Fit Sliq?

För några dagar sen diskuterade jag och ett par vänner i klassen hur namn på varumärken och produkter lämpar sig bättre i vissa länder och kulturer än i andra. Jag kom då att tänka på i somras när jag läste i DN om en jeansmodell som H&M säljer. Fit Sliq heter stuprörsmodellen, och det kan ju resultera i en del roliga konversationer så här i juletid då klapplistorna redogörs för familj och släkt. Lite märkligt namnval av H&M, tycker jag.

- Hej farmor, hur mås det?
- Men hej på dig! Vad kul att du ringer! Jo tack, vi mår bara fint farfar och jag. Hur går det i skolan?
- Jo, det går bra. Det är som vanligt, mycket att göra du vet. Du... det är ju jul snart, så jag tänkte kolla om ni önskar er något?
- Vad gulligt av dig, men vi har så det räcker. Ett snällt barnbarn kanske?
- Hehe, det ska jag nog kunna fixa.
- Men du då, vad önskar du dig?
- Oj, får jag önska? Vad snällt. Jag har faktiskt kikat på ett par jeans på H&M. Inte alls så dyra och så.
- Ja, Hennes är en bra butik.
- Mmm, precis.
- Jag och farfar kan åka ner i veckan och kika. Vad heter jeansen?
- Ja, modellen heter då Fit Sliq.
- ...
- Farmor?
- ...
- Jo, jag sa att modellen heter Fit Sliq. Du kan fråga dem i kassan om du inte hittar.
- Fitt... slick?
- Ja, alltså det är engelska. Och betyder smala jeans. Typ.
- Så jag ska gå fram till kassan och fråga efter... Fittslick?
- Precis, det kanske låter konstigt men bara du är i rätt butik förstår dem precis vad letar efter.
- Jaha, då skriver jag ner det på en lapp här så jag inte glömmer. Tror jag visar den för dem i kassan sen så slipper jag uttala namnet fel, jag är ju så dålig på english du vet.
- Det blir jättebra. Jag ringer senare i veckan och kollar hur det gick. Hälsa farfar så länge.
- Ja, vad fint. Ha det jättebra nu och ät ordentligt.
- Det ska jag, kram på er!
- Kram kram!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home