Sunday, December 31, 2006

Ser du förlorarna? - ett utdrag ur "Erik och Sigge"

Fortsätter med att lufta lite gamla grejer. Den här gången blir det ett utdrag ur en fiktiv historia ("Erik och Sigge") jag skrev under ... gymnasietiden, tror jag.


Erik tittade upp mot honom. De båda hade så mycket att säga, men deras känslor var starka nog att påverka dem åt det andra hållet. Andetagen var långsamma och avvaktande, nästan högtidliga.
"Ser du förlorarna?", viskade plötsligt Sigge.
"Nej, borde jag det?", svarade Erik medan han snabbt släppte blicken från sin vän för att se bort mot bilvägen.
"Det är vi, du och jag Erik", ett ljud från en bil bröt den påtagligt spända tystnaden, "det är vi som är vinnarnas ständiga offer."
"Jag tror dig inte." Erik ville inte höra på. Han visste ju redan hur Sigge tänkte. Det var inget nytt, och inte sant heller för den delen. Blir det aldrig bättre än så här? Är det allt livet har att erbjuda? Ju mer Erik funderade, desto större blev ilskan. Sigge hade inte förändrats ett dugg sedan förra gången. Men det var inget Erik hade trott ändå.
"Varför håller du på så här?", Erik suckade och tog upp några stenar från vägen. "Va?"
"Vad menar du?"
"Du vet vad jag menar, och jag undrar precis som alltid; varför?" Billjudet kom närmare och närmare. Sigge hörde att det var en äldre Volvo. Han var bra på sånt, gamla bilar och så.
"Kommer dom för att hämta mig nu?", frågade han.
"Ja. Som alla andra gånger när du kommit hit."
"Jag förstår. Men varför?"
"Därför att du är som du är Sigge, och det vet du", Erik kunde nu se bilen som den här gången var mörkblå till färgen.
"Därför att jag är so...", började Sigge upprepa när Erik tvärt avbröt honom.
"Har du tatuerat dig?"
"Ja, fint va?"
"Men ... hur", Erik var så konfunderad att han nästan stammade, "vem gjorde skiten?"
"Hörru, jag råkar gilla den. Och det var Ola som hjälpte mig, så klart."
"Ola! Du skämtar? Har du fortfarande tillåtelse att träffa den där idioten?"
"Klart jag har. Varför skulle jag inte ha det?" Nu var billjudet alldeles bakom dem och Sigge vände sig om för att kika efter vem det var som kom i Volvon.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home