Friday, September 30, 2005

Reflektion kring "The Triumph of the Nerds"

Jag har alltid varit, om än lite ”defensivt”, nyfiken och småfascinerad kring datorer, internet (jag är bara 21 år) och allt annat som kan relateras till detta (eftersom den här filmen gjordes 1996 ska jag dock inte gå in på ämnet internet i min reflektion). Därför tyckte jag filmen var intressant att se – mycket frågor jag haft kring datorindustrin fick sina svar.

”Hjälp vad ofta de mer eller mindre ”snodde” idéer, mjuk- samt hårdvaruprogram från varandra”, var en av de första tankarna som slog mig efter filmen. Ett bra exempel på detta är när Jobs och Apple i princip ”får” Xerox mjukvara med grafiskt användargränssnitt (det första i sitt slag). Okej, de gav inte bort varan men de demonstrerade programmet för dem och på så vis gav de Apple öppet mål. För mig är det här helt obegripligt.

Vad var mest banbrytande då? Personligen tycker jag det verkar som att uppfinningen av kiselchipet har haft störts betydelse inom datorindustrin. Chipet möjliggjorde ju faktiskt att allmänheten fick ta del av datorer och det måste ändå ses som en riktigt stor milstolpe inom industrin.

Som de flesta andra, tror jag, blir jag självklart rädd när jag ser filmen. Ofantligt mycket har hänt på bara tjugo år och frågan är vart vi står i utvecklingen om, säg, tjugo år till. En grej som är väldigt aktuell, och som jag direkt kommer att tänka på, är Google Earth; ett litet program som gör det möjligt för allmänheten att zooma in massvis med städer runtomkring i världen. Och det är ingen liten zoom vi snackar om, man kan till exempel se huset jag bor i här i Jönköping klart och tydligt. Minst sagt skrämmande, tycker jag. För hur långt fram har inte de stora makthavarna i världen kommit i just den här utvecklingen om allmänheten får ta del av allt det här nu? Jag har hellre en gnutta integritet än att en amerikan, asiat, fransman eller svensk, till exempel, i framtiden kan zooma in och se när jag har en bad hair day. Nä, datorns utveckling är skrämmande…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home