Sunday, November 13, 2005

Blues från Jönköping

Det måste vara årstiden. Den förbannade hösten med sin kalla, blåsiga, närvaro. Men det har inte bara varit höstdeppigt i helgen; Jonas, vän från Västerås, var på besök och vi hann med Bongo*2 samt, helgens absolut stora höjdpunkt, konsert på Jönköpings Teater med Tomas Andersson Wij som sjungande pastor för hela Sveriges Jerusalem. Man kan inte annat än att älska den mannen. Fantastisk spelning - den är uppe och nosar på, kanske rent av går förbi, spelningen i Västerås för drygt något år sen. Bästa låten under kvällen? Man brukar ju ofta säga något i stil med "oj, jag vet inte riktigt vilken låt som var bäst, det var så många som var bra faktiskt", grejen var att det verkligen stämde den här kvällen. Men Vi är värda så mycket mer och Ett slag för dig berörde mig. Djupt.

Vi missade tyvärr ungefär halva spelningen med Nina Kinert, som var förband till TAW. Har inte hunnit lyssna in mig på hennes nya skiva, men den första kan jag varmt rekommendera. Lugn, avskalad skiva som är producerad av Love Olzon (en annan grym musiker).

Svårt att riktigt förstå vilka fina spelningar man sett de senaste två månaderna; Damien Jurado, Oasis, Sigur Rós, Tomas Andersson Wij (Jettie om två veckor ungefär).

Om jag fick tipsa om elva låtar ni bara måste lyssna på i höst, skulle listan se ut som följande:

Sigur Rós - Njósnavélin (Untitled 4)
The Legends - Air
The Radio Dept. - Deliverence
I'm From Barcelona - Treehouse
Tomas Andersson Wij - Ett Slag För Dig
My Bloody Valentine - Don't Ask Why
Pink Floyd - Comfortably Numb
Mojave 3 - Between The Bars
Belle & Sebastian - Fuck This Shit
Damien Jurado - Ohio
Jettie - #04

Salig blandning.


Nu ska jag äta en macka eller två med en kopp the (just ja, måste köpa en stooor kopp snart). Dubbla Seinfeld på Ztv senare i natt. Underbart.

Fred.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home