Sunday, October 23, 2005

Köpenhamn


















Så var man hemma efter en fantastisk helg i Köpenhamn - en helg som innehöll det mesta.
Började med tidigt tåg, fredag morgon. Det var så trevligt som det kan vara på tåg - något
man gärna slipper alltså. Men efter kanske tre timmar ungefär var vi (Micke, Robban, Jonas
och jag) framme i Tuborgland. Vandrarhemmet var över förväntan och redan där sattes liksom
gränsen för hela helgen kändes det som. För det som komma skall var riktigt, riktigt bra.

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om hela helgen, men det skulle bli för mycket
av det goda så att säga, så jag skriver lite kort om en del av trevligheterna.

- Spelningen! Visst, jag erkänner; jag lyssnar inte lika mycket på Oasis längre som förut.
Finns så mycket annan bra musik att upptäcka. Men när man står genomblöt av svett och öl
(folk kastade) och hör Champagne Supernova, då finns det liksom inga tvivel. Just då, och
under resten av spelningen för den delen med, är Oasis världens bästa band. Det är svårt
att beskriva med ord hur stämningen var - man behövde helt enkelt vara där för att förstå.
Spelningen får 5 adamsäpplen av 5 möjliga. Lätt.

- Lördagen. Pölse och Tuborg till frukost - kan det bli bättre? Skulle inte tro det. Efter
lite kikande i olika butiker: Kaffe och wienerbröd. Sen drog Jonas och jag på liten
vandring i utkanten av City (medan Micke och Robban fortsatte jakten på den perfekta
Hummel-tröjan). Det härliga med Danmark är att man kan gå omkring med en Tuborg i handen utan att folk kollar på en som om man är dum i huvudet eller något, och detta tog vi så klart
konstant vara på. På kvällen blev det käk på KFC följt av några lugna timmar på rummet varpå
vi fick den briljanta idén att glida ut i Köpenhamns nattliv med fantastiska backslicks.
Robbans var riktigt grym, likaså Jonas och min egen var nog helt okej. Efter frisyrfixandet drog vi på överklassblicken (hakan alltid uppåt mot himlen) och begav oss ut. Ärligt talat så kände
jag mig lite obekväm i min nya stil, men den funkade bättre än mitt vanliga jag. Kanske. Den
kvällen stötte vi i alla fall på Burger Kings skönaste medarbetare. Säger bara "and i'm going
meeega", "suckpape", "kraam" - stämningen och humorn var på topp!


Kortisar:

- Danska är sanslöst svårt att förstå.
- Köpenhamnsborna följde slaviskt "röd gubbe" vid övergångsställen. Vi bröt, stressade svenskar som vi är, trenden.
- Varför ha så onödigt mycket valörer i mynt?! Danskar...
- Brandalarm kl. 06.00 dagen efter en krävande spelning är inte något man önskar sig precis, men vad ska man göra...
- Visdoms Bögerne... (alltid lika roligt)
- Robban på tåget hem. Det räcker så.

Finns mycket mer att berätta, men jag tänkte sova några timmar nu innan grupparbetet imorn bitti. Bjuder till sist på ett par bilder från fredagen.


2 Comments:

Blogger annika said...

Låter som ni haft en kanonhelg! hade nästan glömt hur alkoholliberalt danmark är. Gå ut med backslick var nog det roligaste jag hört! Hade gärna sett det alltså! Haha.

24 October, 2005 19:03  
Blogger lina said...

Hej vinter!

Det isregnar ute och vi ses mitt i det om 25 minuter...kul!
Inte som Köpenhamn riktigt...

Ska vintern här vara så här Petter? Snö, någon? Tur att det finns musik säger jag bara! Och kaffe!

Paraply fram!

25 October, 2005 08:28  

Post a Comment

<< Home