Boo.com - en reflektion
Spendera 135 miljoner dollar på 15 månader – en svindlande tanke som tre unga svenska människor verkade ha gett sig sjutton på att klara av. Och de lyckades.
Boo.com handlar om Ernsts, Kajsas och Patriks dotcom-företag ”boo.com” – från brainstormingen på det lilla kaféet i Stockholm år 1998 till sista festen i London 2000. Historien känns både absurd, komisk och tragisk och då tänker jag speciellt på Kajsas och Ernsts handlingar. När Patrik lade fram under en flygresa att han tyckte företaget hade på tok för dålig koll på den ekonomiska biten och att han absolut ville ha ändring på det fick han till svar från Kajsa ”Det här bolaget ska inte drunkna i en massa administration. Boo.com är ett designlett företag!”. Om man leder ett företag med sådana här naiva åsikter säger det sig självt att det slutar illa.
Att investerare satsade ofantliga summor i ett företag (och bransch) som var väldigt osäkert och oplanerat kan te sig tämligen märkligt. Men tänk dig själv; du har möjlighet att tjäna stora pengar på väldigt kort tid - om du ska vara med från starten på den nya revolutionen så är det nu du har din chans. Klart du tar den.
Självklart var deras hippa och ostrukturerade stil förödande för företaget på alla sätt och vis. Man har verkligen svårt att förstå hur de tänkte i vissa lägen, men samtidigt är det klart imponerande att de fick med sig så pass välkända investerare på deras idé. Självklart gjorde den rådande tiden sitt, men de måste ändå ha varit väldigt övertygande.
Internet gav chansen att tjäna pengar på nästan vilken idé som helst – bara det hade just någonting med Internet att göra. Frågan är nu när nästa liknande tillfälle kommer och då gäller det att vara steget före alla andra.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home