Sunday, December 31, 2006

Dubbelkalas och en usel deal

Det är nyårsafton.

Jag sitter i min randiga sjuttiotalsfiltkostym (med tillhörande väst) och myser. Den är sanslöst varm.

Snart är det dags. Snart är timmen slagen. Snart firar jag.

Sjuttiofemårskalas.

Min mormor fyller nämligen år.

Senare i kväll blir det ytterligare firande; nya året. Tror dock att jag inte vågar ha filtkostymen då. Den sticker nog för mycket i ögonen på vissa. Och det vill jag ju inte. Det är bara nyårsafton en gång per år...


Nu ska jag avsluta 2006 års bloggande med att berätta om årets mest komiska nätauktion. Det är min far som står för den.

För herrans massor med år sen fick han, min pappa, en rak altsaxofon (musikinstrument, alltså) i födelsedagspresent. Saxen hade en speciell patina, det kan jag inte förneka, men den var dessvärre knappt spelbar.

Så. I lika många herrans år stod den och dammade i ett hörn. Tills den dag då den auktionerades bort på den svenska nätauktionssajten blocket.se. Köparen var en amerikan. Som var bosatt i Japan. Bara det är ju jätteroligt. Men det slutar inte där.

Pappa fick runt 5000 kronor för den, vilket då kändes kanon eftersom alla andra bud låg runt 1500-2000 kronor. Men - i dag känns affären inte lika god längre.

Varför? Kika själva här.

Till er som inte orkar kolla kan jag sammanfatta diskussionstråden på saxforumet:

En kille från Sverige skriver och frågar (han har sett blocketannonsen, och länkar även till den) om det verkligen är en rak altsax. Han har aldrig sett en liknande tidigare. Amerikanjapanen (han som till slut köpte saxen) svarar då - det här är efter avslutad affär - och skriver att det stämmer, och att han har den i sitt hem.

Sen skriver han ytterligare ett inlägg där han förklarar att han fått svar från högsta chefen för själva märket på saxen (Rampone); de är alltså fortfarande en producent av saxofoner. Chefen berättar att det är en extremt ovanlig sax, att den gjordes 1928 med mera. Han vill även köpa saxen av amerikanjapanen.

Då kommer en tredje forumskribent in i diskussionen. Han säger till amerikanjapanen att han bör kräva minst 20 000 dollar för den, om han nu tänker sälja. Typ 150 000 kronor alltså.

5000 < 150 000. Det har jag fått lära mig i skolan.

Nåja, saxnörden blev i alla fall riktigt glad hoppas jag.


Gott nytt år på er!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home