Tuesday, December 19, 2006

Sketcher från Hey Baberiba-Peters kommande humorprogram "läckta"

I vår börjar Peter Magnussons (ni vet han från Hey Baberiba) nysatsning till humorprogram - Situation Magnusson - att sändas. Men redan nu har inslag från vissa sketcher "läckts" ut på YouTube. Bakom läckningen står användaren dannebanan, som varit medlem på sidan i ett dygn.

Tillfällighet? Knappast. Filmen har redan genererat PR i form av publicitet; bland annat en artikel i Aftonbladet med rubriken "Peter hånar Borat i tv".

Jag gillar avslutningen på artikeln:
På TV 4 är man inte särskilt bekymrade över att sketchen har läckt ut.
– När det gäller just det här programmet så har vi gjort bedömningen att det är okej, säger presschef Jennifer McShane.
Haha, "... har vi gjort bedömningen att det är okej".

Videon har redan visats knappt 17 000 gånger. Och i dag är den med på "Most viewed"-listan på YouTube. För att inte nämna hur många bloggar som kommer att ta upp ämnet (jepp, jag är skyldig) och sprida buzz. Hur mycket skulle motsvarande effekt kosta i traditionell reklamväg? Inte skulle det vara gratis i alla fall.

Jag minns vagt ett liknande fall när Red Hot Chili Peppers skulle släppa en ny musikvideo, och den då läcktes ett par dagar (?) tidigare. (Rätta mig om jag har fel.)

För att bara nämna ett av många exempel.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home