Monday, January 22, 2007

Allt annat än klippt och skuren för det här

I dag var jag och klippte mig. Det är inte helt lätt. Ja, utan att överdriva så är mina klippbesök kraftigt ångestladdade. Jag har försökt att kartlägga varför.

Till att börja med är det kymigt att i en handvändning ändra utseende till den grad att de flesta man träffar närmaste dagarna verkar känna ett starkt behov av att påpeka detta.

"Men hörru, har du klippt dig? Det har du inte berättat!"

Jag antar att en mjukare övergång vore bättre. Hur det nu skulle gå till.

"Du ser lagom annorlunda ut, vackrare och så, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är."

I en bättre värld…

En löjligare anledning är den punkfrisyr frisören så snällt, och mer än gärna, temporärt kreerar åt en, för att sen lufta det obligatoriska skämtet ”Blir det bra så här?” - med påföljden att halva salongen hjärtligt skrattar. Ja, jag vet att det är en idiotisk grej att ha ångest över. Men jag blir äcklad av den reflekterade spegelbilden föreställande en punkvariant (eller varför inte nynazistvariant; kort på sidorna och långt, bakåtkammat i mitten) av mig själv. Neurotiker? Jag?

Den här gången var det dock annorlunda. Jag fick en icke skämtande kvinna som ansvarig för mitt hårsvall. Det kändes bra. Att hon pratade på om sina barn och bla bla bla, fann jag okej.

Det kunde varit värre, vilket jag också trodde att det skulle bli innan jag klev in i salongen. På bokningskvittot stod det nämligen ett namn som förde tankarna till en äldre dam med extremt förlegad smak; minst sagt ångestladdat. Jag förbannade min lathet i att inte skaffa en regelbunden klippare. Men jag hade tur den här gången. Tji fick hon (den äldre damen).

Ännu var det dock inte slut med dagens ångestattacker. Nästa stopp var Synsam. Det var dags – nu skulle jag äntligen beställa glasögon. Trodde jag.

Att det ska vara så lätt att bygga upp scenarion, men minst lika lätt att riva ner dem när det väl gäller. Jag misslyckades med Synsam i dag. Igen. Vi är inget bra team, jag och Synsam. Nu sitter jag i stället med samma provexemplar som tidigare och tjurar och dricker apelsinsaft och konstruerar ett nytt scenario där jag rånar Synsam på alla bågar så att jag lugnt och bekvämt kan prova dem här hemma.

Jag kan hålla på så här resten av livet, tror jag.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home