Tuesday, January 02, 2007

26 betydelsefulla män. (Och 4 kvinnor.)

Jag undrar verkligen hur snacket har gått på redaktionen. Men en sak är säker. VLT:s lista på trettio betydelsefulla västmanlänningar som "lämnat spår på ett eller annat sätt i vardagen under det gångna året" är märklig.

För så här va. VLT har tidigare haft artiklar som tagit upp tidningars problematik utifrån ett genusperspektiv. Jag minns särskilt en grej där man anlitade en "genusexpert" av något slag som under några veckor synade VLT:s artiklar och redaktionens disposition av dessa. Resultatet var både positivt och negativt, enligt experten. Men skit samma.

Det jag menar är att man förväntade sig en relativt jämställd årslista när tidningen nu har uppmärksammat trettio betydelsefulla västeråsare.

Men jag vet inte. 26 män och 4 kvinnor känns kanske inte jättejämställt. Snarare är det helt bananas. Det måste finnas fler än fyra kvinnor i länet som platsar på listan. Tänk att ingen reagerade innan pressläggning. Eller jag kanske överdriver?

Tro nu för Guds skull inte att jag är en veganskrikande, trotsig ultrafeminist. För det är jag inte. Verkligen inte. Men ibland börjar man ju fundera.

Fast när jag tänker efter är det extremt hård konkurrens för en plats på listan. Tomas Thörnholm - en av de 26 männen - har ju faktiskt, som VLT skriver, "deltagit i Melodi­festivalen med låtar tre gånger, och vunnit för Norge 2004".

No offence tjejer, men det är inte lätt att vara mer betydelsefull än 2004 års låtskrivarkung.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nej jag tycker inte du överdriver, det där var ju riktigt pinsamt att läsa. Det måste finnas massor av kvinnor som åtminstone är mer betydelsefulla än nån som ritat muggar för Mcdonalds!

02 January, 2007 21:12  
Anonymous Anonymous said...

Om folk tror att du är en veganskrikande trotsig ultrafeminist för att du gjort en helt normal (eller?) reflektion över det ojämställda Sverige har det här landet verkligen problem. Det riktigt sorgliga blir därmed att världen är ännu mer fucked up än vad man skulle kunna tro. Sverige är ju världens mest jämställda land. Och det finns ingenstans att fly.

Och allt är så invant och alla mönster så självklara att vi viftar bort det och inget ser.

Den värsta insikten just nu är att jag slumrat till. Den bästa är att jag börjar vakna.

/Lina

03 January, 2007 15:06  
Anonymous Anonymous said...

hur många kvinnor har t ex intervjuats i ett herrans liv? ett smått exempel, men lika gott som något.

04 January, 2007 19:43  

Post a Comment

<< Home