Wednesday, March 28, 2007

Panic on the streets of Jonkoping.

Det märks på mig att jag snart kommer att sitta i en tandläkarstol med en puls inte värdig denna människokropp. Tre-fyra år sen sist är det. Minst. Det var på den goda tiden det, när jag var ung nog att klara mig undan skyhöga räkningar. Men the times they are a-changin'.

Hur som helst minns jag fortfarande hur jag betedde mig veckan innan de där tandläkarbesöken (ett tag var jag stamkund eftersom SJ gillade mina räls); borsta, borsta, borsta – länge, noga och obarmhärtigt ihärdigt mot mitt tandkött. Och efter varje måltid: knapra tuggummin som om jag aldrig tidigare sett ett paket V6 eller Extra. Men det hade jag. Det var bara det att jag ville imponera på Lukas-John, min finurlige tandläkare.

Och det är just det som är problemet – att jag vill kunna glänsa med prickfria gaddar.

Jag är tillräckligt rationell i mitt tänkande att jag förstår problemet i min situation. Och med min situation menar jag flera års undvikande av Lukas-John med vänner.

Men nu är det alltså snart dags igen. Ibland innebär "på återseende" tre-fyra dagar, ibland tre-fyra år. Nästa gång ska jag försöka hålla mig till det förra snarare än det senare, för det borde ju funka med min CSN-ekonomi. Right.

Tillbaka till mitt beteende den där sista veckan. Just nu ingår följande i min vapenarsenal i kampen mot Karius och Baktus:

- El-tandborste (som står på konstant laddning)
- Tandkräm (nähä?)
- Plackers (tandtråd, typ)
- Dentan, 0,05% (fluorsköljning, varje kväll)
- Listerin (bakteriekiller, varje morgon)
- Extra, olika smaker (sockerfritt tuggummi, efter mat och fika)
- V6 +Fluor (sockerfritt fluortuggummi, mellan Extrat och maten)

Har jag glömt något? Antagligen.

Behöver jag påpeka att min byxångest är omänskligt mänsklig? Eller var det tvärtom?

Om det finns någon inom tandhygienskrået där ute får ni gärna tipsa om effektiva kompletteringar. Typ kaustiksoda.

Fast för munnen då.

Jag kan bjuda på en Cola Light och en bit rågbröd som tack.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du tycker inte att du överdriver? Ens lite?

Prickfritt hade jag idag. Och jag är inte ens en tredjedel så noga som du.

Inre smärta är värre, tänk på det!

/Lina

28 March, 2007 22:36  

Post a Comment

<< Home